Polskie Stowarzyszenie Montażystów



Artykuły

W montażowni - wczoraj… i dziś

źródło: SFP

Z nadzieją, że jedna z najwybitniejszych montażystek, Lidia Zonn, wybaczy nam posłużenie się tytułem jej pięknej książki ("W montażowni – wczoraj"), prezentujemy artykuł, który ma na celu prześledzenie – w ogólnych zarysach i bez ścisłego trzymania się chronologii – ewolucji montażu obrazu w kinowych, pełnometrażowych polskich filmach fabularnych po 1945 roku.

Więcej…

Montaż obrazu

przygotował: Marek Sadowski
Audiowizualni.pl

Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych

O tym jak ważny jest montaż filmowy świadczy fakt, że reżyserzy, którzy chcą mieć pewność osiągnięcia zamierzonego celu, w kontrakcie rezerwują sobie prawo do decydowania o ostatecznej wersji montażowej (final cut).

Więcej…

Montażystki

Przygotowała Magdalena Lankosz
Gazeta Wyborcza - Wysokie Obcasy z 7.09.2013

W latach 60. wydano w Polsce książkę "Zawody filmowe". Pod hasłem "montaż" umieszczono notkę: "Zajęcie wymagające cierpliwości i zdolności manualnych, które posiadają kobiety, dlatego one najczęściej ten zawód wykonują"

Podróże 

Na czym polega montaż filmu?

Więcej…

Zawód Montażysty

Autor: Paweł Makowski
www.montazfilmowy.pl

Zawód montażysty narodził się wraz pomysłem na opowiadanie historii filmowej za pomocą łączenia kilku ujęć, co prowadziło w rezultacie do konieczności zadbania o właściwą dramaturgię i przebieg historii na tym etapie produkcyjnym.

Na początku było to sprawą reżysera. Pierwszym świetnym reżyserem, który zaczął odkrywać przed innymi jak ważna rolę w konstrukcji dzieła filmowego pełni montaż, był David W. Griffith. Wraz z rozwojem kina pojawiały się osoby, które wyspecjalizowały się w pracy nad filmem tylko na tym etapie produkcji, kreując w ten sposób nowy zawód - montażystę filmowego.

Więcej…

Prace Dypl. Studentów Montażu

Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu
"Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym" Ludomira Burzec

Praca napisana pod kierunkiem mgr Jarosława Kamińskiego

Kiedy dostałem tę pracę do opracowania, bardzo się ucieszyłem. Temat nie łatwy, ale jego zgłębianie musiało być dla autorki sporą przyjemnością...

Więcej…

Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu

"Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia"  Jan Wierzbicki

Praca napisana pod kierunkiem dr Milenii Fiedler

Cytat w filmie to rzadko stosowany zabieg i stanowi raczej domenę parodii, która opiera się o tą figurę artystyczną. Trochę szkoda, bo odczytywanie konkretnej opowieści filmowej dodatkowo poprzez pryzmat cytatu, to świetna zabawa dla widza, choć wymaga od niego dodatkowych kompetencji.

Więcej…

14.X.2015 r. podczas Warszawskiego Festiwalu Fiilmowego odbędą się Warsztaty Montażowe PSM ph.SZTUKA MONTAŻU, które prowadzić będą Agnieszka Glińska (fabuła) i Marcin "Kot" Bastkowski (dokument)

10.30-12.00 (1,5h) Agnieszka Glińska
Operowanie emocjami i skrótem w filmie fabularnym.

Agnieszka Glińska opowie o pracy nad filmem fabularnym i różnych sposobach opowiadania historii.


Odniesie się do filmów: "11 minut", "Intruz", "Polskie gówno", "Matka Teresa od kotów" oraz przeanalizuje m.in. wybrane sceny z "Clair Obscur", tureckiego filmu w reżyserii Yesim Ustaoglu, opowiadającego historię lekarki, do której trafia oskarżona o morderstwo męża i teściowej, młoda dziewczyna o imieniu Elmas. Szczególny nacisk położy na różnice między wersjami montażowymi powstałymi wg scenariusza i ostateczną wersją, podkreślając tym samym niezwykłą rolę montażu w tworzeniu filmu.

Agnieszka Glińska
Montażystka filmowa, studiowała kulturoznawstwo ze specjalizacją filmową na Uniwersytecie Łódzkim oraz montaż w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM), Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Otrzymała nagrodę indywidualną za montaż filmu "Dom na głowie" (2014) podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz była nominowana do Polskiej Nagrody Filmowej ORZEŁ 2015 w kategorii Najlepszy Montaż za film "Jeziorak". Jest autorką montażu entuzjastycznie przyjętego podczas tegorocznego MFF w Wenecji filmu "11 minut" w reż. Jerzego Skolimowskiego. Montowane przez nią filmy zdobywają nagrody na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Dwa z nich: "Wszystko, co kocham" w reżyserii Jacka Borcucha i „Difret” w reżyserii Zeresenay Berhane Mehari były polskim i etiopskim kandydatem do Oskara.

12.45-14.45 (2h) Marcin "Kot" Bastkowski
Montaż w filmie dokumentalnym

„Sometching Better to Come” to film dokumentalny, którego czas realizacji jest zbliżony do rytmu życia i wynosi 14 lat. 11-letnia Jula mieszka na Swałce, największym wysypisku śmieci w Europie, 20 km od centrum Moskwy. Tu toczy się jej życie i tu Jula marzy o przyszłości z dala od wysypiska. Zadaniem montażu było przedstawienie historii Yuli, jej dzieciństwa i wejścia w dorosłość w dziewięćdziesiąt minut. Montażysta, Marcin Kot Bastkowski opowie o procesie montażu tego filmu. Autorką dokumentu jest Hanna Polak, nominowana do Oscara za Dzieci z Leningradzkiego. Światowa premiera dokumentu odbyła się na festiwalu IDFA w Amsterdamie, na którym zdobył nagrodę specjalną. Film zdobył również Grand Prix of ArtDoc na Art DocFest w Moskwie, nagrodę główną VIKTOR na Doc.fest w Monachium, nagrodę Millenium dla najlepszego filmu dokumentalnego na Docs Against Gravity w Warszawie oraz wiele innych.

Marcin Kot Bastkowski
Montażysta filmowy, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, członek Polskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM). Zawodowo montuje od 1994 roku. W filmie fabularnym, jako montażysta debiutował przy „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana. Jego wkład w ten film został doceniony nagrodą za montaż na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1999 roku. Z pośród montowanych przez niego seriali najbardziej znany jest „Oficer” i „Misja Afganistan” w reżyserii Macieja Dejczera. W roku 2002. w tym duecie powstał spektakl Teatru Telewizji „Pielgrzymi”, który został wyróżniony nagrodą za montaż na II Festiwalu Teatrów „Dwa Teatry” w Sopocie. Oprócz wielu znanych i nagradzanych filmów fabularnych w jego dorobku znajdują się również filmy dokumentalne. Ostatni pełnometrażowy film dokumentalny wyreżyserowany przez Hannę Polak „Something Better to Come” zdobył ponad dwadzieścia nagród na międzynarodowych festiwalach. Ponadto autor montażu filmów: „Potop redivivus”, „1920 Bitwa Warszawska”, „Sęp” „Kochaj i Tańcz” „Between 2 Fires”.

Aktualności

XV Otwarte Warsztaty SZTUKA MONTAŻU

XV Otwarte Warsztaty SZTUKA MONTAŻU organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Montażystów PSM

środa, 17 października 2018, godz. 10.30-13.30

Kinoteka sala nr 2, Pałac Kultury i Nauki (wstęp wolny)

SZTUKA MONTAŻU, czy... SZTUKA PRZEŻYCIA?

Więcej…

Laureaci 43. Festiwalu Filmowego w Gdyni

Nagrody 43. Festiwalu Filmowego w Gdyni:

Złote Lwy:
"Zimna wojna" reż. Paweł Pawlikowski

Srebrne Lwy: 
"Kamerdyner" reż. Filip Bajon

Złoty Pazur Konkursu Inne Spojrzenie:
"Nina" reż. Olga Chajdas

Nagroda specjalna:
"Monument" reż. Jagoda Szelc

Nagroda za najlepszy scenariusz:
Jan Jakub Kolski "Ułaskawienie"

Nagroda za najlepszą reżyserię:
Adrian Panek "Wilkołak"

Więcej…

Warsztaty montażowe w ramach WAMA Film Festival

Polskie Stowarzyszenie Montażystów objęło patronatem Warsztaty Montażowe, które odbędą się w ramach WAMA Film Festival'u w Olsztynie.

Zapraszamy!

więcej tutaj

Wywiady

O montażu przy kawie - rozmowa z Beatą Walentowską

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt siódmy

Dać dojść do głosu ciszy... - rozmowa z Beatą Walentowską o flmie”Zjednoczone stany miłości”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Przede wszystkim gratuluję nagrody za montaż flmu „Zjednoczone stany miłości”.
Dziękuję.

Ten flm to świetny materiał do rozmowy o montażu, ponieważ znajdzie się wielu widzów, którzy mogliby zapytać: „ale gdzie tam jest montaż, przecież to są poskładane ze sobą mastershoty”?

Więcej…

O montażu przy kawie - rozmowa z Jarosławem Kamińskim

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt piąty

rozmowa z Jarosławem Kamińskim o oscarowej „Idzie”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Na którym etapie włączyłeś się do pracy przy flmie „Ida”?


Mniej więcej dwa miesiące przed rozpoczęciem zdjęć zadzwoniła do mnie producentka, Ewa Puszczyńska i po decyzji o podjęciu współpracy dostałem scenariusz... a właściwie dostawałem co chwilę kolejne jego wersje. Kiedy spoglądam na daty kolejnych plików to widzę teksty z września, z 9 października, z 25 października, z 26, z 27... im bliżej zdjęć, tym częściej się one pojawiały.
W trakcie przygotowań odbyło się jeszcze bardzo wartościowe spotkanie wszystkich członków ekipy, w jakim do tej pory nie zdarzyło mi się uczestniczyć. Przeszliśmy wtedy przez kolejne sceny – nie tyle je analizując ale oglądając zdjęcia z dokumentacji i wspólnie dyskutując o potencjalnych problemach. Dzięki temu jasno zobaczyliśmy, jakim stylem będziemy się posługiwali. Odkryliśmy, jaki to będzie flm.

Więcej…