Polskie Stowarzyszenie Montażystów



Deklaracja PSM

Artykuły

W montażowni - wczoraj… i dziś

źródło: SFP

Z nadzieją, że jedna z najwybitniejszych montażystek, Lidia Zonn, wybaczy nam posłużenie się tytułem jej pięknej książki ("W montażowni – wczoraj"), prezentujemy artykuł, który ma na celu prześledzenie – w ogólnych zarysach i bez ścisłego trzymania się chronologii – ewolucji montażu obrazu w kinowych, pełnometrażowych polskich filmach fabularnych po 1945 roku.

Więcej…

Montaż obrazu

przygotował: Marek Sadowski
Audiowizualni.pl

Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych

O tym jak ważny jest montaż filmowy świadczy fakt, że reżyserzy, którzy chcą mieć pewność osiągnięcia zamierzonego celu, w kontrakcie rezerwują sobie prawo do decydowania o ostatecznej wersji montażowej (final cut).

Więcej…

Montażystki

Przygotowała Magdalena Lankosz
Gazeta Wyborcza - Wysokie Obcasy z 7.09.2013

W latach 60. wydano w Polsce książkę "Zawody filmowe". Pod hasłem "montaż" umieszczono notkę: "Zajęcie wymagające cierpliwości i zdolności manualnych, które posiadają kobiety, dlatego one najczęściej ten zawód wykonują"

Podróże 

Na czym polega montaż filmu?

Więcej…

Zawód Montażysty

Autor: Paweł Makowski
www.montazfilmowy.pl

Zawód montażysty narodził się wraz pomysłem na opowiadanie historii filmowej za pomocą łączenia kilku ujęć, co prowadziło w rezultacie do konieczności zadbania o właściwą dramaturgię i przebieg historii na tym etapie produkcyjnym.

Na początku było to sprawą reżysera. Pierwszym świetnym reżyserem, który zaczął odkrywać przed innymi jak ważna rolę w konstrukcji dzieła filmowego pełni montaż, był David W. Griffith. Wraz z rozwojem kina pojawiały się osoby, które wyspecjalizowały się w pracy nad filmem tylko na tym etapie produkcji, kreując w ten sposób nowy zawód - montażystę filmowego.

Więcej…

Prace Dypl. Studentów Montażu

Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu
"Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym" Ludomira Burzec

Praca napisana pod kierunkiem mgr Jarosława Kamińskiego

Kiedy dostałem tę pracę do opracowania, bardzo się ucieszyłem. Temat nie łatwy, ale jego zgłębianie musiało być dla autorki sporą przyjemnością...

Więcej…

Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu

"Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia"  Jan Wierzbicki

Praca napisana pod kierunkiem dr Milenii Fiedler

Cytat w filmie to rzadko stosowany zabieg i stanowi raczej domenę parodii, która opiera się o tą figurę artystyczną. Trochę szkoda, bo odczytywanie konkretnej opowieści filmowej dodatkowo poprzez pryzmat cytatu, to świetna zabawa dla widza, choć wymaga od niego dodatkowych kompetencji.

Więcej…

XVI Otwarte Warsztaty SZTUKA MONTAŻU organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Montażystów PSM w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmowego

środa, 16 października 2019, godz. 10.30-13.30 Kinoteka sala nr 2, Pałac Kultury i Nauki, Warszawa

wstęp wolny

SZTUKA MONTAŻU - "LOT IKARA" „Ikar. Legenda Mietka Kosza" - montaż Piotr Kmiecik

Piotr Kmiecik, członek Polskiego Stowarzyszenia Montażystów oraz Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej, znany jest z m. in. z pracy przy filmach „Chrzest” (2011) reż. Marcin Wrona (indywidualna Nagroda za Montaż na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych), „Demon” (2015), „Konwój” (2016), oraz seriali: „Wataha” (2017), „Kruk” (2018), „Żmijowisko” (2019).

„IKAR. Historia Mietka Kosza” (2019) reż. Maciej Pieprzyca jest historią niewidomego geniusza fortepianu, który jako dziecko traci wzrok, jest pod opieką sióstr zakonnych w Laskach. Mietek (Dawid Ogrodnik) zostaje świetnym pianistą klasycznym. Jednak, gdy odkrywa jazz (muzyka: Leszek Możdżer) – ma już tylko jeden cel: zostać najlepszym pianistą jazzowym w Polsce. Odnosi coraz większe sukcesy, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Wygrywa prestiżowy Montreux Jazz Festival. Niespodziewanie w jego życiu pojawia się charyzmatyczna wokalistka. To spotkanie zmieni jego życie. „Ikar” - to film artyście jazzmanie, buntowniku walczącym z się z przeciwnościami losu. To opowieść o samotności i poszukiwaniu miłości.

Piotr Kmiecik opowie o kreatywnej pracy nad montażem struktury filmu, o inspiracjach i analogiach do struktury utworu jazzowego, prześledzi proces montażu wybranych scen muzycznych i dialogowych na podstawie kolejnych wersji montażowych, pokaże sposoby kondensacji czasu ekranowego.

Premiera filmu planowana jest na 18 października 2019 roku.

Wywiad z Piotrem Kmiecikiem „W jazzowej tonacji rozmowa o filmie „Ikar. Legenda Mietka Kosza.” w Film&TV Kamera 03/2019.

Aktualności

Montaż Film Festiwal

W imieniu organizatorów Montaż Film Festiwal, wydarzenia w całości skupionego na postprodukcji filmowej, zapraszamy do zapoznania się z jego programem i udziału w imprezie. 
Case study montażu filmu "Boże Ciało" poprowadzi Przemysław Chruścielewski, Więcej…

XVI Otwarte Warsztaty SZTUKA MONTAŻU

XVI Otwarte Warsztaty SZTUKA MONTAŻU organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Montażystów PSM w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmowego

środa, 16 października 2019, godz. 10.30-13.30 Kinoteka sala nr 2, Pałac Kultury i Nauki, Warszawa

wstęp wolny

Więcej…

Festiwal Filmowy Warmii i Mazur. PSM objęło patronatem to wydarzenie.

W dniach 8-12 października w Olsztynie odbędzie się Festiwal Filmowy Warmii i Mazur.

WAMA Film Festival skoncentrowany jest wokół tematu wielokulturowości oraz międzynarodowych koprodukcji filmowych.

Więcej…

Wywiady

O montażu przy kawie - rozmowa z Beatą Walentowską

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt siódmy

Dać dojść do głosu ciszy... - rozmowa z Beatą Walentowską o flmie”Zjednoczone stany miłości”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Przede wszystkim gratuluję nagrody za montaż flmu „Zjednoczone stany miłości”.
Dziękuję.

Ten flm to świetny materiał do rozmowy o montażu, ponieważ znajdzie się wielu widzów, którzy mogliby zapytać: „ale gdzie tam jest montaż, przecież to są poskładane ze sobą mastershoty”?

Więcej…

O montażu przy kawie - rozmowa z Jarosławem Kamińskim

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt piąty

rozmowa z Jarosławem Kamińskim o oscarowej „Idzie”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Na którym etapie włączyłeś się do pracy przy flmie „Ida”?


Mniej więcej dwa miesiące przed rozpoczęciem zdjęć zadzwoniła do mnie producentka, Ewa Puszczyńska i po decyzji o podjęciu współpracy dostałem scenariusz... a właściwie dostawałem co chwilę kolejne jego wersje. Kiedy spoglądam na daty kolejnych plików to widzę teksty z września, z 9 października, z 25 października, z 26, z 27... im bliżej zdjęć, tym częściej się one pojawiały.
W trakcie przygotowań odbyło się jeszcze bardzo wartościowe spotkanie wszystkich członków ekipy, w jakim do tej pory nie zdarzyło mi się uczestniczyć. Przeszliśmy wtedy przez kolejne sceny – nie tyle je analizując ale oglądając zdjęcia z dokumentacji i wspólnie dyskutując o potencjalnych problemach. Dzięki temu jasno zobaczyliśmy, jakim stylem będziemy się posługiwali. Odkryliśmy, jaki to będzie flm.

Więcej…