Polskie Stowarzyszenie Montażystów



Artykuły

W montażowni - wczoraj… i dziś

źródło: SFP

Z nadzieją, że jedna z najwybitniejszych montażystek, Lidia Zonn, wybaczy nam posłużenie się tytułem jej pięknej książki ("W montażowni – wczoraj"), prezentujemy artykuł, który ma na celu prześledzenie – w ogólnych zarysach i bez ścisłego trzymania się chronologii – ewolucji montażu obrazu w kinowych, pełnometrażowych polskich filmach fabularnych po 1945 roku.

Więcej…

Montaż obrazu

przygotował: Marek Sadowski
Audiowizualni.pl

Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych

O tym jak ważny jest montaż filmowy świadczy fakt, że reżyserzy, którzy chcą mieć pewność osiągnięcia zamierzonego celu, w kontrakcie rezerwują sobie prawo do decydowania o ostatecznej wersji montażowej (final cut).

Więcej…

Montażystki

Przygotowała Magdalena Lankosz
Gazeta Wyborcza - Wysokie Obcasy z 7.09.2013

W latach 60. wydano w Polsce książkę "Zawody filmowe". Pod hasłem "montaż" umieszczono notkę: "Zajęcie wymagające cierpliwości i zdolności manualnych, które posiadają kobiety, dlatego one najczęściej ten zawód wykonują"

Podróże 

Na czym polega montaż filmu?

Więcej…

Zawód Montażysty

Autor: Paweł Makowski
www.montazfilmowy.pl

Zawód montażysty narodził się wraz pomysłem na opowiadanie historii filmowej za pomocą łączenia kilku ujęć, co prowadziło w rezultacie do konieczności zadbania o właściwą dramaturgię i przebieg historii na tym etapie produkcyjnym.

Na początku było to sprawą reżysera. Pierwszym świetnym reżyserem, który zaczął odkrywać przed innymi jak ważna rolę w konstrukcji dzieła filmowego pełni montaż, był David W. Griffith. Wraz z rozwojem kina pojawiały się osoby, które wyspecjalizowały się w pracy nad filmem tylko na tym etapie produkcji, kreując w ten sposób nowy zawód - montażystę filmowego.

Więcej…

Prace Dypl. Studentów Montażu

Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu
"Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym" Ludomira Burzec

Praca napisana pod kierunkiem mgr Jarosława Kamińskiego

Kiedy dostałem tę pracę do opracowania, bardzo się ucieszyłem. Temat nie łatwy, ale jego zgłębianie musiało być dla autorki sporą przyjemnością...

Więcej…

Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu

"Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia"  Jan Wierzbicki

Praca napisana pod kierunkiem dr Milenii Fiedler

Cytat w filmie to rzadko stosowany zabieg i stanowi raczej domenę parodii, która opiera się o tą figurę artystyczną. Trochę szkoda, bo odczytywanie konkretnej opowieści filmowej dodatkowo poprzez pryzmat cytatu, to świetna zabawa dla widza, choć wymaga od niego dodatkowych kompetencji.

Więcej…

Marek Król - prezes PSM

Walne Zgromadzenie jest zawsze okazją do podsumowań oraz dyskusji o planach i zadaniach dla Stowarzyszenia na kolejny rok.
Tradycyjnie braliśmy udział w licznych festiwalach i imprezach:

  • na festiwalu Toffifest w Toruniu odbyły się warsztaty montażowe "Alfabet Montażu" prowadzone przez Milenię Fiedler i Macieja Pawlińskiego z pomocą Amadeusza Jóźwiaka.
  • na pikniku filmowym z okazji dnia Rodzicielstwa Zastępczego w Mińsku Mazowieckim odbył się pokaz filmu "Kiedyś będziemy szczęśliwi" - gościem pokazu była montażystka filmu - koleżanka Adriana Słoniec.
  • na Plus Camerimage 2013 warsztaty montażowe pt. "Montaż jako skrótowy obraz rzeczywistości" poprowadził Jerzy Zawadzki.
  • na 29 Międzynarodowym Warszawskim Festiwalu Filmowym dziesiąte, jubileuszowe otwarte warsztaty pt. "Sztuka montażu - wielostopniowe ujęcie roli montażysty w filmie" poprowadzili koledzy: Wojciech Mrówczyński, Jarosław Barzan, Marcin "Kot" Bastkowski, Rafał Listopad, Bartosz Pietras, Maciej Pawliński oraz Adam Kwiatek.

W tym roku obchodzimy jubileusz dziesięciolecia istnienia naszego Stowarzyszenia. Chcemy zaprojektować nową strategię naszego działania.



Kiedy powstawało PSM, stereotypowym wizerunkiem montażysty był typ raczej techniczny, znający się na komputerze. W wyniku różnych okoliczności - na przykład dzięki prężnemu rozwojowi studiów montażu w łódzkiej filmówce, ale też dzięki działaniom naszego Stowarzyszenia - uległo to zasadniczej zmianie.

Dwa lata temu uzyskaliśmy dla montażystów prawo do wypłat z tytułu eksploatacji dzieł filmowych - tantiemów. Sukces ten został osiągnięty metodą ostrego konfliktu sądowego - wytoczyliśmy kilkadziesiąt procesów przeciwko ZAPie.

Pozostał jednak spór o wysokość naszych udziałów. Dotychczasowa metoda konfliktu nie wystarczy, żeby zmienić tabele stawek. Organa Państwa traktują tę kwestię jako wewnętrzną sprawę środowiska filmowców i ani minister, ani sąd nie chcą zajmować stanowiska. Nie wykluczając działań prawnych powinniśmy szukać płaszczyzny wspólnych interesów łączących nas z pozostałymi współtwórcami filmów, a także z innymi twórcami kultury i przedstawicielami przemysłów kreatywnych.

Musimy również pracować nad dalszą zmianą wizerunku montażysty filmowego, tak aby przekonać kolegów - współtwórców dzieła filmowego - do wsparcia naszych żądań. Musimy wyjść do świata - pokazać, że montażysta to nie wycofany, zakompleksiony technik, uwielbiający nocne wpatrywanie się w ekran komputera. Chcemy być postrzegani jako artyści - współautorzy dzieła filmowego, chcemy osiągnąć odpowiedni do tego statusu prestiż i poważanie.

Nasze Stowarzyszenia chce wyrażać swoje zdanie w kwestiach istotnych dla całego środowiska filmowego, nawiązywać podmiotową współpracę z innymi organizacjami, działać na rzecz popularyzacji wiedzy o sztuce filmowej i sztuce montażu filmowego. W celu realizacji tej strategii podjęliśmy w ostatnim roku następujące działania:

  • wraz z artystami całej Europy włączyliśmy się do akcji protestacyjnej i podpisaliśmy petycję skierowaną do unijnego Komisarza do spraw handlu i usług o wyłączenie zasobów kultury z porozumienia o wolnym handlu między UE i USA. Odnieśliśmy sukces. Jest to niezwykle ważna rzecz dla ochrony europejskiej tożsamości kulturowej w czasach komercyjnego traktowania aktywności twórczej i sztuki w globalnym świecie.
  • wspólnie z przedstawicielami innych zawodów kreatywnych przeprowadziliśmy protest skierowany do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska przeciwko proponowanemu trybowi otwarcia zasobów kultury w internecie. Protest pozostał bez odpowiedzi. Sygnatariusze protestu utworzyli ruch Kreatywna Polska, który przekształcił się w Stowarzyszenie Kreatywna Polska. Jako przedstawiciel PSM jestem jednym z członków - założycieli tego Stowarzyszenia. Uczestnictwo w Kreatywnej Polsce jest wyrazem naszej nowej polityki polegającej na identyfikacji wspólnych celów z przedstawicielami polskich przemysłów kreatywnych. Na co dzień traktujemy Stowarzyszenie Filmowców, ZAPę, dystrybutorów i poniekąd producentów jak przeciwników. Są jednak obszary strategiczne, na których jesteśmy naturalnymi sojusznikami - takie jak walka z piractwem w sieci, niezgoda na projekty rządowe dotyczące nacjonalizacji zasobów kultury lub ograniczenia materialnych praw autorskich.
  • w maju 2013 r. członkowie PSM wzięli udział w spotkaniu środowisk twórczych z posłami Sejmu RP
  • w styczniu 2014 r. Ministerstwo Kultury zwróciło się do PSM o konsultację w sprawie projektu wspólnego europejskiego prawa autorskiego. PSM przedstawiło swoje stanowisko, którego główną tezą było stwierdzenie, że największym zagrożeniem dla funkcjonowania prawa autorskiego w Europie jest monopolizacja usług internetowych przez amerykańskie giganty typu Google. YouTube działa zgodnie z prawem USA i zupełnie nie przestrzega np. polskiego prawa autorskiego. Unia Europejska powinna prowadzić aktywną, ofensywną politykę w tej sprawie a tymczasem zajmuje się tylko uzgodnieniami prawa; powinna wymóc na Google specjalne działanie, dostosowane do norm europejskich albo - przy pomocy własnych ośrodków naukowych stworzyć konkurencyjną platformę dystrybucji treści w internecie.

Rozpoczęliśmy produkcję cyklu "Notacje", mającego przedstawić filmowe portrety naszych wybitnych członków. Dotychczas zarejestowano wywiady z panią profesor Lidią Zonn, z panią prof. dr hab. Milenią Fiedler oraz z panią Haliną Prugar - Ketling. Przygotowywana jest rozmowa z prof. Mieczysławem Lewandowskim, założycielem i wieloletnim kierownikiem studiów montażu w Szkole Filmowej w Łodzi. Notacje będą publikowane na naszym kanale na YouTube. Poza notacjami zrealizowaliśmy rejestrację warsztatów na Camerimage oraz rejestrację warsztatów na Warszawskim Festiwalu filmowym.

W listopadzie otworzyliśmy nowe biuro PSM - większe i bardziej estetyczne. W grudniu zorganizowaliśmy w nim spotkanie przedświąteczne - bardzo udane.

Nasze Stowarzyszenie zaczyna być obecne w sieci. Na Facebooku mamy już 620 fanów. Nasza nowa strona internetowa, znacznie bardziej rozbudowana i wyposażona w nowe funkcjonalności na razie pod względem wizualnym jest bardzo skromna. Trwają prace nad nową szatą graficzną. Tym samym torem pracujemy nad banerem video, który mógłby stanowić czołówkę dla filmowych produkcji PSM.

W ostatnim czasie nawiązaliśmy ponownie współpracę ze stowarzyszeniem autorów obrazu filmowego PSC, przerwaną śmiercią prezesa PSC Darka Kuca. Chcemy ustalić wspólne stanowisko w sprawie dopuszczenia do udziału w prawach autorskich nowych grup zawodowych - takich jak koloryści, reżyserzy castingu, graficy. Chcemy również poznać stanowisko Gildii Reżyserów w tej sprawie.

Ostatnia kwestia - jubileusz dziesięciolecia PSM. Przymierzamy się do pomysłu zorganizowania jesienią wielkiego bankietu z jedzeniem, alkoholem, zaproszonymi gośćmi i orkiestrą. Poza marnym budżetem widzę problem taki, że nasi Członkowie są zazwyczaj w robocie i nawet bankiet dziesięciolecia nie skłoni ich do odmowy wykonywania bardzo pilnych, siódmych poprawek ;)

Aktualności

PSM patronem Lubelskiego Festiwalu Filmowego

Polskie Stowarzyszenie Montażystów objęło patronat nad festiwalem w Lublinie. W trakcie festiwalu Filip Drzewiecki, członek PSM, poprowadzi autorskie warsztaty montażowe oraz zaprezentuje film dokumentalny Rafała Skalskiego „Mnich z morza”. Warsztaty kierowane są do młodzieży do 24 roku życia.

Więcej informacji o warsztatach tutaj

Informacje o pokazie filmu „Mnich z morza” tutaj

Festiwal odbywa się w dniach 24.11-02.12.2017

lff.lublin.pl

Warsztaty Montażowe PSM na 33 WFF

XIV Otwarte Warsztaty SZTUKA MONTAŻU organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Montażystów podczas 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Środa, 18 października 2017, godz. 10:30-13:30

Kinoteka sala nr 2, Pałac Kultury i Nauki

wstęp wolny

więcej tutaj

PSM patronem Bytom Film Festival

Polskie Stowarzyszenie Montażystów objęło patronat nad festiwalem w Bytomiu.

Podczas trwania Bytom Film Festival odbędą się warsztaty montażowe z udziałem Filipa Drzewieckiego

więcej tutaj

Wywiady

O montażu przy kawie - rozmowa z Beatą Walentowską

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt siódmy

Dać dojść do głosu ciszy... - rozmowa z Beatą Walentowską o flmie”Zjednoczone stany miłości”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Przede wszystkim gratuluję nagrody za montaż flmu „Zjednoczone stany miłości”.
Dziękuję.

Ten flm to świetny materiał do rozmowy o montażu, ponieważ znajdzie się wielu widzów, którzy mogliby zapytać: „ale gdzie tam jest montaż, przecież to są poskładane ze sobą mastershoty”?

Więcej…

O montażu przy kawie - rozmowa z Jarosławem Kamińskim

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt piąty

rozmowa z Jarosławem Kamińskim o oscarowej „Idzie”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Na którym etapie włączyłeś się do pracy przy flmie „Ida”?


Mniej więcej dwa miesiące przed rozpoczęciem zdjęć zadzwoniła do mnie producentka, Ewa Puszczyńska i po decyzji o podjęciu współpracy dostałem scenariusz... a właściwie dostawałem co chwilę kolejne jego wersje. Kiedy spoglądam na daty kolejnych plików to widzę teksty z września, z 9 października, z 25 października, z 26, z 27... im bliżej zdjęć, tym częściej się one pojawiały.
W trakcie przygotowań odbyło się jeszcze bardzo wartościowe spotkanie wszystkich członków ekipy, w jakim do tej pory nie zdarzyło mi się uczestniczyć. Przeszliśmy wtedy przez kolejne sceny – nie tyle je analizując ale oglądając zdjęcia z dokumentacji i wspólnie dyskutując o potencjalnych problemach. Dzięki temu jasno zobaczyliśmy, jakim stylem będziemy się posługiwali. Odkryliśmy, jaki to będzie flm.

Więcej…