20 stycznia, 2021 admin

14.10.2015 – WARSZTATY MONTAŻOWE PSM PODCZAS WFF

14.X.2015 r. podczas Warszawskiego Festiwalu Fiilmowego odbędą się Warsztaty Montażowe PSM ph.SZTUKA MONTAŻU, które prowadzić będą Agnieszka Glińska (fabuła) i Marcin „Kot” Bastkowski (dokument)

10.30-12.00 (1,5h) Agnieszka Glińska
Operowanie emocjami i skrótem w filmie fabularnym.

Agnieszka Glińska opowie o pracy nad filmem fabularnym i różnych sposobach opowiadania historii.

Odniesie się do filmów: „11 minut”, „Intruz”, „Polskie gówno”, „Matka Teresa od kotów” oraz przeanalizuje m.in. wybrane sceny z „Clair Obscur”, tureckiego filmu w reżyserii Yesim Ustaoglu, opowiadającego historię lekarki, do której trafia oskarżona o morderstwo męża i teściowej, młoda dziewczyna o imieniu Elmas. Szczególny nacisk położy na różnice między wersjami montażowymi powstałymi wg scenariusza i ostateczną wersją, podkreślając tym samym niezwykłą rolę montażu w tworzeniu filmu.

Agnieszka Glińska
Montażystka filmowa, studiowała kulturoznawstwo ze specjalizacją filmową na Uniwersytecie Łódzkim oraz montaż w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM), Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Otrzymała nagrodę indywidualną za montaż filmu „Dom na głowie” (2014) podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz była nominowana do Polskiej Nagrody Filmowej ORZEŁ 2015 w kategorii Najlepszy Montaż za film „Jeziorak”. Jest autorką montażu entuzjastycznie przyjętego podczas tegorocznego MFF w Wenecji filmu „11 minut” w reż. Jerzego Skolimowskiego. Montowane przez nią filmy zdobywają nagrody na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Dwa z nich: „Wszystko, co kocham” w reżyserii Jacka Borcucha i „Difret” w reżyserii Zeresenay Berhane Mehari były polskim i etiopskim kandydatem do Oskara.

12.45-14.45 (2h) Marcin „Kot” Bastkowski
Montaż w filmie dokumentalnym

„Sometching Better to Come” to film dokumentalny, którego czas realizacji jest zbliżony do rytmu życia i wynosi 14 lat. 11-letnia Jula mieszka na Swałce, największym wysypisku śmieci w Europie, 20 km od centrum Moskwy. Tu toczy się jej życie i tu Jula marzy o przyszłości z dala od wysypiska. Zadaniem montażu było przedstawienie historii Yuli, jej dzieciństwa i wejścia w dorosłość w dziewięćdziesiąt minut. Montażysta, Marcin Kot Bastkowski opowie o procesie montażu tego filmu. Autorką dokumentu jest Hanna Polak, nominowana do Oscara za Dzieci z Leningradzkiego. Światowa premiera dokumentu odbyła się na festiwalu IDFA w Amsterdamie, na którym zdobył nagrodę specjalną. Film zdobył również Grand Prix of ArtDoc na Art DocFest w Moskwie, nagrodę główną VIKTOR na Doc.fest w Monachium, nagrodę Millenium dla najlepszego filmu dokumentalnego na Docs Against Gravity w Warszawie oraz wiele innych.

Marcin Kot Bastkowski
Montażysta filmowy, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, członek Polskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM). Zawodowo montuje od 1994 roku. W filmie fabularnym, jako montażysta debiutował przy „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana. Jego wkład w ten film został doceniony nagrodą za montaż na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1999 roku. Z pośród montowanych przez niego seriali najbardziej znany jest „Oficer” i „Misja Afganistan” w reżyserii Macieja Dejczera. W roku 2002. w tym duecie powstał spektakl Teatru Telewizji „Pielgrzymi”, który został wyróżniony nagrodą za montaż na II Festiwalu Teatrów „Dwa Teatry” w Sopocie. Oprócz wielu znanych i nagradzanych filmów fabularnych w jego dorobku znajdują się również filmy dokumentalne. Ostatni pełnometrażowy film dokumentalny wyreżyserowany przez Hannę Polak „Something Better to Come” zdobył ponad dwadzieścia nagród na międzynarodowych festiwalach. Ponadto autor montażu filmów: „Potop redivivus”, „1920 Bitwa Warszawska”, „Sęp” „Kochaj i Tańcz” „Between 2 Fires”.