20 stycznia, 2021 admin

MISTRZOWSKIE SPOTKANIE WARSZTATOWE Z JUSTINE WRIGHT

24 marca w „Kinie Czary” w Warszawie odbyło się wyjątkowe Mistrzowskie Spotkanie Warsztatowe z Justine Wright – laureatką Europejskiej Nagrody Filmowej 2014 za montaż filmu „Locke” Stevena Knighta.

Warsztaty zorganizowała Europejska Akademia Filmowa i Polska Akademia Filmowa we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Montażystów.

 

Justine Wright to wieloletnia współpracowniczka Kevina MacDonalda, reżysera nagrodzonego Oscarem filmu dokumentalnego „One Day in September” (Oscar 2000 w kategorii Pełnometrażowy Film Dokumentalny), za który sama Wright otrzymała nagrodę Niezależnego Kina Brytyjskiego (BIFA). Montażystka przyjechała do Warszawy na specjalne warsztaty, aby podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z polskimi filmowcami. Spotkanie rozpoczęła projekcja filmu „Locke”, za który Justine otrzymała Europejską Nagrodę Filmową: Najlepszy Europejski Montażysta Roku. Po niej odbyła się rozmowa uczestników warsztatów z Justine Wright moderowana przez wiceprezesa Polskiego Stowarzyszenia Montażystów PSM – uznaną polską montażystkę Milenię Fiedler oraz prezydenta Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego. Justine opowiedziała o swojej pracy nad filmem „Locke”, którego akcja rozgrywa się niemal w całości w samochodzie, a jego jedynym bohaterem jest Ivan Locke (Tom Hardy) – reszta postaci to jedynie głosy słyszane w telefonie. Uczestników warsztatów najbardziej interesowało, w jaki sposób Justine, właśnie dzięki montażowi, budowała napięcie w filmie, który jest pozbawiony akcji w klasycznym tego słowa znaczeniu.

Kolejnym etapem warsztatów był wykład prowadzony przez Justine, podczas którego zaprezentowała i omówiła fragmenty montowanych przez siebie filmów. Uczestnicy mieli szansę zobaczyć warianty montażowe sekwencji z filmów „One Day in September”, „Czekając na Joe” (Touching the Void), „Ostatni król Szkocji” (The Last King of Scotland), „Żelazna Dama” (The Iron Lady) i niewyświetlanego jeszcze w Polsce „Black Sea”.

W warsztatach wzięli udział członkowie Polskiej Akademii Filmowej, m.in.: Marcin Wrona (reżyser, autor nagradzanych filmów fabularnych „Chrzest” i „Moja krew”), Bartosz Konopka (reżyser, nominowany do Oscara w kategorii Krótkometrażowy Film Dokumentalny za obraz „Królik po berlińsku”), Hanna Polak – autorka głośnego dokumentu krótkometrażowego „Dzieci z Leningradzkiego”, który w 2005 roku nominowany był do Oscara, montażyści, m.in. Marcin Bastkowski, Piotr Kmiecik, Magdalena Wojtczak, Marcin Piątkowski oraz liczni studenci.

Po części oficjalnej odbyły się spotkania indywidualne Justine z polskimi twórcami, którzy są w trakcie montowania swoich filmów fabularnych bądź dokumentalnych. Możliwość skorzystania z porad montażystki mieli Marcin Wrona i Piotr Kmiecik (montFpodobażysta, „Chrzest”, „Wataha”, „Krew z krwi”), którzy wspólnie pracują obecnie nad najnowszym filmem Wrony „Demon” oraz Hanna Polak i Marcin Kot Bastkowski (montażysta, “Ogniem i mieczem”, „Potop Redivivus”, „Sęp”, „Misja Afganistan”), którzy zaprezentowali montażystce swój dokument „Something better to come”.

Polscy twórcy chwalili sobie szansę profesjonalnej wymiany myśli z montażystką tej klasy co Justine. Marcin Wrona – Dobry montażysta, świadomy zasad dramaturgii, jest właściwie współscenarzystą i najbliższym partnerem reżysera na ostatnim etapie powstawania filmu. Spotkanie z Justine Wright dało nam szansę przyjrzenia się konkretnym rozwiązaniom montażu scen, gdzie subtelna zmiana powoduje diametralnie inne wrażenie odbioru filmu. Możliwość konsultacji mojego własnego materiału filmowego było wyjątkową, bardzo inspirującą okazją do analizy znaczeń wynikających z filmu oraz konstrukcji postaci.

Podobnego zdania jest Hanna Polak – Możliwość spotkania z Justine pojawiła się w bardzo dobrym momencie. Pracuję nad trudnym projektem i potrzebowałam rozmowy o konkretnych rozwiązaniach montażowych, chciałam podzielić się swoimi problemami. Poza tym to była wspaniała okazja, żeby nawiązać kontakty, kto wie czy kiedyś się jeszcze nie spotkamy? Człowiek jest bardzo osamotniony w twórczej pracy. Mam wspaniałego montażystę, Marcina Kota Bastkowskiego, ale mój zawód to ciągłe poszukiwanie wrażliwości drugiego człowieka i pewności, że idzie się w dobrym kierunku. Na swojej drodze spotykamy wiele osób, które chcą nam pomóc, ale czasem nie wiadomo które rady przyjąć. Taki autorytet jak Justine upewnia, w którą stronę iść.

Sama Justine była pod ogromnym wrażeniem atmosfery panującej podczas warsztatów – Nigdy wcześniej nie miałam okazji być gościem na takim spotkaniu i muszę przyznać, że miałam małą tremę. Warsztaty okazały się wspaniałym miejscem do wymiany myśli, dyskusji pomiędzy montażystami, zarówno tymi doświadczonymi, jak i tymi którzy dopiero zaczynają. Zastanawialiśmy się nad formą omawiania projektów indywidualnych. Bardzo mi zależało, aby odbywało się to bez publiczności. Tą drogą poszliśmy i dzisiaj mogę powiedzieć, że było warto, bo czuję, że przeprowadziliśmy naprawdę szczere i konstruktywne rozmowy.

JUSTINE WRIGHT

Swoją karierę rozpoczęła od pracy przy reklamach, teledyskach i krótkich formach. Wielokrotnie współpracowała z reżyserem Kevinem MacDonaldem, między innymi przy filmie dokumentalnym „One Day in September”, który w 2000 roku otrzymał Oscara w kategorii Pełnometrażowy Film Dokumentalny, a za który sama Justine dostała Nagrodę Niezależnego Kina Brytyjskiego. Film opowiada o wydarzeniach, które miały miejsce w 1972 roku podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w Monachium.

MacDonald i Wright pracowali razem przy filmie „Ostatni Król Szkocji” (2006). To ekranizacja książki Gilesa Fodena o takim samym tytule, opowiadająca o dyktatorskich rządach Idiego Amina w Ugandzie. Historia ukazana jest z perspektywy fikcyjnej postaci, osobistego lekarza króla, Nicholasa Garrigana. W jego postać wcielił się James McAvoy. Grający Idiego Amina, Forest Steven Whitaker za swoją brawurową kreację otrzymał Oscara i Złotego Globa. Film zdobył wiele nagród, w tym BAFTA – Nagroda im. Alexandra Kordy dla najwybitniejszego brytyjskiego filmu roku.

Kolejny film w dorobku Wright to „Stan gry” (2009), również w reżyserii Kevina MacDonalda. Do czasu gdy jego asystentka zostaje zamordowana, kongresman Stephen Collins (Ben Affleck) jest wschodzącą gwiazdą polityki. Po dramatycznej śmierci najbliższego współpracownika Collinsa wszystkie polityczne brudy zaczynają wychodzić na jaw, a waszyngtoński dziennikarz Call McAffrey (Russell) Crowe zaczyna prowadzić śledztwo nad sprawą, która może wstrząsnąć całym światem polityki.

Najnowszy film Kevina MacDonalda i Justin Wright to „Black Sea” (2014).

Justine Wright była montażystką dobrze znanej polskiej publiczności „Żelaznej damy” (2011), portretu Margaret Thatcher – pierwszej w historii Wielkiej Brytanii kobiety premier.

Filmografia

  • 2014 Black Sea
  • 2013 Locke
  • 2012 Na spacerze (Walking Dogs, TV)
  • 2012 Playhouse Presents (serial TV)
  • 2011 Dziewiąty legion (The Eagle)
  • 2011 Żelazna Dama (The Iron Lady)
  • 2009 Stan gry (State of Play)
  • 2006 Ostatni król Szkocji (The Last King of Scotland)
  • 2006 Silence is Golden
  • 2006 Podsłuch (The Listening)
  • 2003 Czekając na Joe (Touching the Void)
  • 2002 The Game of Their Lives
  • 2001 Zakupy nocą (Late Night Shopping)
  • 1999 One Day in September
  • 1999 The Rat Trap
  • 1999 Przed wystawą (Inside- Out)

 

ORGANIZATORZY:

Mistrzowskie Spotkania Warsztatowe organizowane przez Europejską Akademią Filmową (EFA Master Class) prowadzone są przez uznanych i odnoszących sukcesy filmowców, którzy chcą przekazywać swoją wiedzę i doświadczenie.

Spotkania Warsztatowe z Justine Wright zostały zorganizowane razem z Polską Akademią Filmową, która skupia ponad 600 czynnych zawodowo polskich filmowców, przedstawicieli wszystkich zawodów filmowych oraz osoby, których działalność zawodowa związana jest z twórczością filmową, a których wsparcie pomaga realizować cele Akademii oraz Polskim Stowarzyszeniem Montażystów PSM, wspólnotą twórczą autorów montażu filmowego.

Więcej na www.pnf.pl