25 stycznia, 2021 admin

Technika montażu Filmowego

 

 

„Technika montażu filmowego” Książka Karela Reisza nie bez powodu nazwana została „biblią” dla montażystów. To od przeszło 50 lat jedna z najlepiej sprzedających się książek filmowych na świecie, która właśnie doczekała się polskiej reedycji.

To również jeden z najbardziej wszechstronnych i najważniejszych podręczników w dziedzinie teorii montażu filmowego. Nie znajdziecie tu jednak wyłącznie „suchej”, teoretycznej wiedzy, gdyż autorzy – Karel Reisz, a od drugiego wydania także Gavin Millar – omawiają również samą istotę montażu, pomagają wczuć się w jego rytm i zrozumieć znaczenie. Znamienne okazują się słowa autora przedmowy, profesora Thorolda Dickinsona, ówczesnego przewodniczącego komitetu Brytyjskiej Akademii Filmowej, który powiedział: W świecie cyfrowym, gdzie montaż filmu rozumie się coraz częściej jako zręczną obsługę programów komputerowych, istnieje paląca potrzeba ustanowienia uniwersalnego zestawu standardów artystycznych. Każdego roku dwóch gigantów w dziedzinie oprogramowania – Apple i Avid – wypuszcza coraz bardziej złożone wersje programów do montażu; mają one umożliwić jeszcze swobodniejszą modyfikację wykreowanych w komputerach obrazów. Umiejętności montażysty – które przekazywano z pokolenia na pokolenie, w systemie nauki mistrz-uczeń – szybko odchodzą do przeszłości. Nic dziwnego, że w niektórych szkołach filmowych zajęcia z montażu polegają na nauce obsługi najnowszych wersji montażowych „kombajnów”. Co ciekawe, w tym samym roku, w którym Avid otrzymał Nagrodę Akademii za wkład w rozwój filmu, Michael Kahn wygrał Oscara za montaż „Szeregowca Ryana”. Film ten w całości zmontował na standardowym stole montażowym firmy Movieola. Potwierdza to, że wyścig wygrywa nie tyle najszybszy samochód, co najlepszy kierowca.”

Premiera: 22 października 2014 r.
Autorzy: Karel Reisz, Gavin Millar
Tłumaczenie: Rafał Mączyński
Cena: 49 PLN
Wydawnictwo Wojciech Marzec