20 stycznia, 2021 admin

WARSZTATY EDITING EVENTS CAMERIMAGE 2008

Warsztaty Editing Events Camerimage 2008

30 LISTOPADA, niedziela 14.00-16.00
MATHILDE BENNEFOY – montażystka filmów Toma Tykwera: „Biegnij Lola, biegnij”, „Księżniczka i Wojownik”, „Niebo”

3 GRUDNIA, środa 13.00-15.00
POLITICAL RELEVANCE IN THE HOLLYWOOD EPIC
STEVEN ROSENBLUM, montażysta filmów „Ostatni samuraj”, „Braveheart – Waleczne serce”, „X-Men”, „Pearl Harbour” przedstawi warsztat:

5 GRUDNIA, piątek 10.30-12.30
„MONTAŻOWY STYL OPOWIADANIA FILMOWEGO” (na podstawie filmów „Rysa” i „Drzazgi”) – wspólny warsztat polskich twórców: KRZYSZTOFA SZPETMAŃSKIEGO, montażysty filmów „Dług”, „Przedwiośnie”, „Cześć, Tereska”, „Nikifor”, „Plac Zbawiciela”, „Rysa” i LESZKA STARZYŃSKIEGO, tegorocznego laureata 33. edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w kategorii montażu za film „Drzazgi”

5 GRUDNIA, piątek 13.00-15.00
„VISUAL TECHNIQUES USED IN DIALOGUE SCENES AND ACTION CUTTING”
PIETRO SCALIA – montażysta filmów „American Gangster”, „Hannibal”, „Wyznania Geishy”, „Helikopter w ogniu”, „Gladiator”, „Mały Budda”, „Ukryte pragnienia”, „JFK” – tegoroczny laureat Nagrody Dla Montażysty ze Szczególną Wrażliwością Wizualną – przedstawi warsztat:

NAGRODA ZA SZCZEGÓLNĄ WRAŻLIWOŚĆ WIZUALNĄ
Podczas Plus Camerimage 2008 po raz pierwszy zostanie przyznana Nagroda dla Montażysty za Szczególną Wrażliwość Wizualną. Powędruje ona do rąk Pietro Scali, jednego z najbardziej znanych montażystów filmowych na świecie.
Pochodzący z Sycylii Scalia nie od razu zdecydował się na zawód montażysty. Początkowo pragnął poświęcić się reżyserii. Jednak po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych (gdzie ukończył UCLA Film School), szybko okazało się, że jego przeznaczeniem jest montaż filmowy. Pracę przy stole montażowym zaczynał w 1987 roku jako asystent montażysty przy Cichych ludziach Andrieja Konczałowskiego, by już cztery lata później wraz z Joe Hutshingiem otrzymać Oskara za montaż JFK Olivera Stone-a. Na następnego Oskara czekał 10 lat – w 2001 roku otrzymał tę najbardziej prestiżową nagrodę za Helikopter w ogniu w reżyserii Ridleya Scotta. W międzyczasie został dwukrotnie nominowany do Nagrody Akademii, za Buntownika z wyboru Gusa Van Santa (1997) i Gladiatora Ridleya Scotta (2000). Ponadto otrzymał dwie nagrody BAFTA (JFK i Gladiator), a także trzykrotnie został wyróżniony nagrodą Eddie (JFK, Gladiator, Helikopter w ogniu) przyznawaną przez Amerykańskie Stowarzyszenie Montażystów (American Cinema Editors).

Filmy będące owocem współpracy Pietro Scalii z takimi reżyserami jak Ridley Scott, Oliver Stone, Bernardo Bertolucci czy Gus Van Sant, jednoznacznie dowodzą, że oprócz bycia doskonałym rzemieślnikiem, Scalia jest również godnym wszelkich zaszczytów artystą, dzięki któremu możemy wierzyć w magię kina.

Wybrana filmografia:

Megaville,1990 dir. Peter Lehner
JFK, 1991dir. Oliver Stone
Jackpot,1992 dir. Mario Orfini
Mały Budda, 1993 dir. Bernardo Bertolucci
Szybcy i martwi, 1995 dir. Sam Raimi
Ukryte pragnienia, 1996 dir. Bernardo Bertolucci
G.I. Jane, 1997, dir. Ridley Scott
Buntownik z wyboru, 1997, dir. Gus Van Sant
Mocne uderzenie, 1998, dir. Kirk Wong
Gra w serca, 1998, dir. Willard Carroll
Gladiator, 2000, dir. Ridley Scott
Hannibal, 2001, dir. Ridley Scott
Helikopter w ogniu, 2001, dir. Ridley Scott
Skazany na wolność, 2003, dir. Ed Solomon
Jeźdźcy Apokalipsy, 2003, dir. Larry Charles
VI Batalion, 2005, dir. John Dahl
Wyznania gejszy, 2005, dir. Rob Marshall
American Gangster, 2007, dir. Ridley Scott
Hannibal. Po drugiej stronie maski, 2007, dir. Peter Webber
W sieci kłamstw, 2008, dir. Ridley Scott

Plus Camerimage Festival Office
www.pluscamerimage.pl/