20 stycznia, 2021 admin

KADR I TOR NA YOUTUBE

KADR i TOR na YouTube.

Warszawa, dn. 1 lipca 2013

Szanowni Państwo
Studia filmowe KADR i TOR uruchomiły swoje kanały na YouTube. Obecnie dostępnych na nich jest ponad 60 znanych filmów sprzed lat, m.in. najważniejsze produkcje Juliusza Machulskiego, Andrzeja Wajdy i Krzysztofa Kieślowskiego. Na kanałach KADRU i TORU można oglądać bezpłatnie m.in. „Rejs” Marka Piwowskiego, „Seksmisję” i „Vabank” Juliusza Machulskiego, „Bruneta wieczorową porą” Stanisława Barei, „Nie lubię poniedziałku” Tadeusza Chmielewskiego, „Popiół i diament” i „Niewinnych czarodziei” Andrzeja Wajdy, „Amatora” i „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego oraz „Ucieczkę z kina Wolność” Wojciecha Marczewskiego.

Ponieważ ze strony środowiska twórców filmowych napływają do nas pytania o powody i zasady na jakich udostępniliśmy filmy na naszym kanale w portalu YouTube, śpieszymy z wyjaśnieniami:

Naszym podstawowym celem było i jest uporządkowanie sytuacji w Internecie. Dotychczas wszystkie filmy, które teraz można oglądać na naszym kanale, były dostępne na portalu YouTube bezpłatnie. Niestety pojawiały się one w Internecie w wyniku działalności pirackiej, a ludzie którzy je tam umieszczali, robili to nielegalnie, czerpiąc dochody z reklam zamieszczanych przy tych filmach. Wieloletnie zabiegi mające na celu usunięcie tych tytułów nie przynosiły żadnych efektów, a Internauci zapoznawali się z pirackimi wersjami polskich filmów, najczęściej w okropnej jakości. Studia TOR i KADR skorzystały z możliwości narzędzi internetowych dostępnych na platformie YouTube dla właścicieli kanałów. Prezentując tam swoje filmy objęły je ochroną praw autorskich i korzystają z możliwości pełnego zarządzania treściami na YouTube, zwanej Content ID. W wyniku tej operacji z portalu YouTube znikną, a częściowo już zniknęły wszystkie wersje pirackie filmów. Jednocześnie jakiekolwiek odtworzenie filmu lub jego fragmentów będzie owocowało przychodami dla Studiów i Autorów tych filmów.

Przed filmami są emitowane reklamy, z których przychody zasilą prowadzony przez Studia proces rekonstrukcji cyfrowej starych filmów oraz produkcję nowych. Eksploatacja filmów na naszym kanale odbywa się z pełnym poszanowaniem praw twórców, którzy za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania będą mogli otrzymywać należne im tantiemy. Tym samym po raz pierwszy nielegalna eksploatacja filmów na platformie YouTube została zastąpiona legalną promocją i udostępnianiem filmów z korzyścią dla ich pierwotnych twórców.

Nasza inicjatywa ma charakter pilotażowy. Po kilku miesiącach podsumujemy efekty obecności na YouTube i zdecydujemy czy ta droga udostępniania treści i walki z piractwem internetowym przynosi pożądane skutki i w zależności od tego, podejmiemy decyzję dotyczącą dalszej eksploatacji filmów w Internecie.

Wszystkich zaniepokojonych naszą inicjatywą – darmowej emisji internetowej filmów – pragniemy uspokoić. Tego typu dystrybucja nie jest niczym nowym – na polskich portalach takich jak chociażby Onet.pl od kilku lat można oglądać polską klasykę filmową dostępną dla Internautów za darmo i podobnie jak w przypadku naszego kanału, filmy te są przerywane reklamami. To co wyróżnia naszą inicjatywę to możliwość usunięcia filmów pirackich oraz aktywny udział Internautów w przychodach Studiów i Autorów z dystrybucji – na naszym kanale przychody z reklam rosną proporcjonalnie do ilości wyświetleń filmów. Internauci – nasi widzowie – doskonale zrozumieli i wsparli naszą inicjatywę oraz świadomie pomagają nam, możliwie najpełniej, wykorzystać nową sytuację. Nasze kanały odwiedziło w sumie już : 335.000 widzów, a z dostępnej na kanałach subskrypcji skorzystało blisko 50.000 widzów.

Pragniemy dodać, że wreszcie mamy kontrolę nad jakością obrazu i dźwięku. Emisje na naszym kanale odbywają się z poszanowaniem pracy twórców obrazu i dźwięku filmowego. W tej chwili wszystkie nasze filmy można oglądać w jakości 480p, zbliżonej do jakości DVD, tym samym młode pokolenie, które zapoznaje się z polską klasyką przez Internet, zobaczy te utwory w przyzwoitej jakości, a nie jak dotąd, w wersjach przegrywanych domowymi sposobami, w jakości urągającej twórcom. Ponadto duża część spośród udostępnionych filmów posiada napisy angielskie, umożliwiające zapoznanie się z tymi filmami widzom na całym świecie, a te które jeszcze nie są opatrzone napisami, wkrótce będą.

W naszych planach jest otwarcie dla subskrybentów możliwości oglądania tych filmów w najwyższej możliwej jakości: 1080p, ale już w ramach płatnych subskrypcji. W tej wersji będziemy prezentowali filmy bez reklam. Dzisiejsze media dały Studiom do ręki narzędzie umożliwiające bezpośredni kontakt z widzem, bezpośrednie zarządzanie dystrybucją i ominięcie pośrednictwa w przepływie finansowym.

Kiedy podejmowaliśmy naszą inicjatywę nie mieliśmy świadomości, że wywoła tak wiele zainteresowania i ciepłych reakcji zarówno w środowisku twórców filmowych jak i wśród widzów. Naszym podstawowym celem była regulacja niezdrowego stanu rzeczy. Dzisiaj, kiedy obserwujemy pierwsze pozytywne efekty naszych starań, jesteśmy przekonani, że nasza inicjatywa otwiera drzwi do legalnej bezpośredniej dystrybucji internetowej innym producentom. Gorąco zachęcamy do pójścia w nasze ślady. Jeśli wszyscy zadbamy o legalną obecność naszych filmów w sieci, za chwilę „piraci” nie będą mieli z czego żyć.

Jednocześnie chcemy podkreślić, że pole dystrybucji internetowej nie wchodzi w kolizję z innymi dotychczas istniejącymi polami dystrybucji, takimi jak emisje telewizyjne czy wymierająca niestety dystrybucja na nośnikach DVD i BluRay. Ta ostatnia staje się powoli domeną kolekcjonerów, z kolei widownia telewizyjna i widownia kanałów YouTube to dwie zupełnie różne publiczności, które praktycznie nie pokrywają się. Jesteśmy przekonani, że nasza obecność na YouTube nie ma i nie będzie miała negatywnego wpływu na obecność klasyki polskiego kina na antenach telewizyjnych. Przeciwnie – wytworzy zdrowe zainteresowanie tymi filmami wśród młodych użytkowników Internetu oraz zachęci ich do rozwoju i poszukiwań kolejnych pięknych polskich filmów, również na innych niż Internet, polach eksploatacji.

Zachęcamy wszystkich do korzystania z naszych kanałów.

Studio Filmowe KADR

Dyrektor
Łukasz Barczyk

Studio Filmowe TOR

Dyrektor
Krzysztof Zanussi

 

Pismo_SF_KADR_i_SF_TOR_do_Tworcow_i_srodowiska_01_07_2013